سبزی خردکن بشقابی بخرم یا سطلی؟

اگر در ابتدای مسیر راه اندازی مغازه سبزی خردکنی هستید، حتما این سوال برای شما هم پیش آمده است که برای خرد کردن سبزی بهتر است سبزی خردکن بشقابی خرید کنم یا سبزی خردکن سطلی؟ در این مقاله سعی داریم که با ذکر تفاوت، مزایا و کارکرد هر کدام از دستگاه های سبزی خردکن سطلی و بشقابی و مقایسه آن ها با هم، شما را در خرید هر چه بهتر و مناسب تر دستگاه موردنظرتان، یاری کنیم. 
Sabzikhordkon-Boshghabi
سبزی خردکن بشقابی در مقایسه با سبزی خردکن سطلی، دارای تکنولوژی جدیدتری بوده و قدمت سبزی خرردکن های سطلی را ندارد.
سبزی خردکن ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند؛ از جمله سبزی خردکن خانگی، سبزی خردکن نیمه صنعتی و سبزی خردکن صنعتی.
اکنون در دسته صنعتی، به مقایسه سبزی خردکن سطلی و سبزی خردکن بشقابی می پردازیم که برای راه اندازی کسب و کار مغازه سبزی خردکنی مورد استفاده قرار می گیرند.
دستگاه سبزی خردکن سطلی سبزیران
تیغ سبزی خردکن سطلی به صورت افقی قرار گرفته و با سرعت بالایی می چرخد، در مدت زمان خیلی کوتاه حجم زیادی از سبزی را خرد می کند. به این ترتیب در صورتی که سرعت و راندمان کار برای شما مهم است، خرید سبزی خردکن سطلی را به شما توصیه می کنیم. البته باید در نظر داشته باشید که این مکانیزم باعث می شود که سبزی ها در هنگام خرد  شدن، به روی هم برگردند و امکان دارد در صورت خاموش نکردن به موقع دستگاه، سبزی  تان کمی آب بیاندازد.
در دستگاه های خردکن سطلی، به مراقبت و کنترل سبزی در هنگام خرد کردن نیاز است و حتما باید اپراتور دستگاه به صورت لحظه ای سبزی را کنترل کند.
چرخش عمودی تیغ بشقابی
در سبزی خردکن های بشقابی، فرایند چرخیدن تیغ از روی خردکردن سبزی، در آشپزخانه ها مدل سازی شده است.
همانطور که می دانید خانم های خانه دار برای خردکردن سبزی، چاقو را به صورت عمودی (از بالا به پایین) حرکت می دهند.
طی این فرایند، سبزی ها کاملا یکدست خرد شده و آب نمی اندازند.
به این نکته توجه کنید که حتما باید بعد از خردکردن میزان مشخصی از سبزی با هر دو دستگاه، تیغه ها را با روش های گفته شده تیز کنید.
مکانیزم تیغه ها در سبزی خردکن بشقابی نیز به صورت عمودی و سه عدد تیغ بشقابی بسیار تیز و برنده، سبزی ها را از بالا به پایین برش می دهند.
لازم به ذکر است که به دلیل کیفیت بالای این دستگاه در نحوه خردکردن سبزی، سرعت کم تری نسبت به سبزی خردکن های سطلی دارد.
برای داشتن یک انتخاب درست در خرید دستگاه سبزی خردکن مورد نظرتان، الویت خود را بین سرعت و راندمان کار، با کیفیت سبزی به دست آمده مشخص کنید.
به طور کلی اگر الویتتان داشتن سرعت بالا در خردکردن سبزی است به شما توصیه می کنیم حتما دستگاه سبزی خردکن سطلی صنعتی خریداری کنید و در صورتی که الویتتان کیفیت بالا در سبزی خرد شده است، دستگاه سبزی خردکن بشقابی را به شما توصیه می کنیم.
اگر تا به الان سری به مغازه های سبزی خردکنی زده باشید، متوجه شده اید که اکثر سبزی خردکنی ها از دستگاه بشقابی استفاده می کنند.
لازم به ذکر است اگر روزانه تا حدود ۱۰۰ کیلوگرم سبزی خرد می کنید، سبزی خردکن بشقابی دهانه ۶۰ پاسخ کارتان را می دهد.
و در صورتی که سبزی مصرفی تان در طول روز بیش از ۱۵۰ کیلوگرم می باشد، باید سبزی خردکن بشقابی دهانه ۷۰ را خریداری کنید.
برای راه اندازی و استفاده از دستگاه سبزی خردکن بشقابی نیازی به اپراتور حرفه ای ندارید، در حالی که برای استفاده از سبزی خردکن های سطلی لازم است که اپراتور با تجربه استخدام کنید که به طور مرتب سبزی ها را با قاشق چوبی زیر و رو کند و دستگاه را درست در زمان مناسب، پیش از خرد شدن بیش از حد سبزی خاموش کند.
یکی دیگر از تفاوت های قابل توجه سبزی خردکن های بشقابی و سطلی، تفاوت قیمت آن هاست که با توجه به تکنولوژی جدید سبزی خردکن بشقابی و بزرگ تر بودن ابعاد آن، از قیمت بیشتری برخوردار است. از دیگر مزیت های سبزی خردکن بشقابی این است که دارای میکروسوئیچ بوده و زمانی که اپراتور درب بشقاب را باز کند، بشقاب و تیغه ها از چرخش می ایستند.در حالی که سبزی خردکن های سطلی این قابلیت را ندارند و حتما اپراتور باید برای زیر و رو کردن سبزی، شاسی دستگاه را خاموش کند.
سبزی خردکن بشقابی دهانه ۶۰ و سبزی خردکن سطلی هفت کیلویی ۲۵۰۰ آریان، از نظر ظرفیت و قدرت موتور باهم برابر بوده و دارای ظرفیت ۵ تا ۷ کیلوگرم سبزی و قدرت موتور ۱/۵ اسب بخار می باشد.

سوالات متداول

برای رستوران سبزی خردکن بشقابی بخرم یا سطلی؟

با توجه به حجم کار نسبتا زیاد رستوران ها و وقت کم جهت آماده سازی غذا، سبزی خردکن سطلی گزینه بسیار مناسبی است.

برای راه اندازی مغازه سبزی خردکنی چه دستگاهی مناسبه؟

بهترین گزینه برای راه اندازی سبزی مارکت، دستگاه سبزی خردکن بشقابی دهانه ۶۰ است.

تفاوت اصلی سبزی خردکن بشقابی و سطلی در چیه؟

تیغ سبزی خردکن بشقابی به صورت عمودی میچرخد. به همین دلیل سبزی به صورت کاملا یک دست وبدون له شدن، خرد می شود.