مقدمه

امروزه با توجه به وضعیت معیشتی سخت و فشار اقتصادی فراوانی که بر روی دوش سرپرست های خانوار وجود دارد، اکثر خانواده ها به فکر ایجاد درآمد دوم هستند. راه اندازی کسب و کارهای خانگی و یا کوچک می تواند به افزایش درآمد خانواده ها کمک شایانی کند. از طرفی برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک به سرمایه حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است.
در این مقاله به یکی از کسب و کارهایی اشاره می کنیم که با وجود سرمایه کم، درآمد بسیار بالایی دارد و مدت زمان سود دهی آن حدود ۳ تا ۴ ماه است. یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی که در خانواده های ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد، سبزیجات آماده است. همانطور که می دانید در شرایط امروزی با توجه به اینکه خانم ها شاغل هستند، نسبت به گذشته زمان کمتری برای آماده سازی مواد اولیه غذایی، در خانه دارند. بنابراین اکثر خانم ها برای تهیه یک غذای ایرانی خوشمزه، به مغازه های سبزی خردکنی مراجعه می کنند. با وجود نیاز روز افزون مردم به موادغذایی آماده، این کسب و کار روز به روز رو به رشد است و ماشین آلات فراوری محصولات غذایی نیز توسعه یافته اند.
با ما همراه باشید تا صفر تا صد راه اندازی این کسب و کار موفق را برایتان شرح دهیم.

فضای کار مناسب برای مغازه سبزی خردکنی

گام اول برای راه اندازی مغازه سبزی خردکنی این است که فضای مناسبی را خریداری یا اجازه کنید.

همانطور که می دانید به علت ارتباط مستقیم این کسب و کار با خانم ها، بسیار ضروری است که به طراحی داخل مغازه اهمیت دهید.

برای مثال بهتر است فضای داخلی مغازه خود را به رنگ سفید یا رنگ های روشن انتخاب کنید تا بهداشت محیط حفظ شده و حس پاکیزگی به مشتری منتقل کند.

گام دوم این است که دستگاه های مورد نیاز فراوری سبزیجات را تهیه کنید.

خرید دستگاه سبزی خردکن مناسب

یکی از دستگاه های ضروری برای این کسب و کار، سبزی خردکن بشقابی می باشد که در دو مدل بشقابی دهانه ۶۰ و بشقابی دهانه ۷۰، در بازار به فروش می رسند. برای شروع کار می توانید سبزی خردکن بشقابی دهانه ۶۰ را خریداری کرده و هزینه کمتری بپردازید. بعد از افزایش میزان سفارشات روزانه، می توانید سبزی خردکن بشقابی دهانه ۷۰ را که تقریبا دارای ظرفیت دو برابر می باشد، خریداری کنید.
جهت کسب اطلاع کامل از جزئیات و نحوه کار با سبزی خردکن های بشقابی ۶۰ و ۷۰ سبزیران اینجا را کلیک کنید.

خرید دستگاه سبزی خشک کن مناسب

از دیگر دستگاه های مورد نیاز کسب و کار سبزی خردکنی، سبزی خشک کن سانتریفیوژی می باشد که در ظرفیت های متفاوتی به فروش می رسد.

یادتان باشد سبزی خشک کن تان را به علت داشتن سرعت زیاد و لرزشی که هنگام چرخیدن و آبگیری از سبزی دارد، حتما به زمین پیچ کنید.

خروجی سبزی خشک کن باید مستقیما به یک آب راهه برای تخلیه آب سبزی متصل شود.

خرید ترازو برای مغازه سبزی خردکنی

لازم است بدانید که برای  فروش سبزیجات آماده، حداقل نیاز به یک ترازوی ۵۰ کیلویی محک دارید و در صورت داشتن بودجه بیشتر می توانید یک ترازوی دیجیتال که دارای فیش پرینتر نیز می باشد، تهیه کنید.

میز کار مناسب سبزی خردکنی

از جمله ملزومات دیگر برای راه اندازی این کسب و کار تهیه میز استیل به عنوان یک میز ویترین و یا میز کار می باشد که هم اسکلت فلزی و هم صفحه روی آن باید از جنس استیل باشد.

سبد پلاستیکی برای بارگیری سبزی

برای جابه جایی و تفکیک سبزی ها، به تعدادی سبد پلاستیکی با رنگ و طرح مناسب نیاز است. در انتخاب سبد پلاستیکی بهتر است از رنگ های زرد و قرمز استفاده کنید که در نظر مشتری جلب توجه کند. در چیدمان سبدها داخل فضای مغازه بسیار دقت کنید.

یخچال ویترینی جهت نگهداری سبزیجات

خرید یخچال ویترینی از ملزومات کار شماست که برای حفظ و نگهداری سبزیجات خردشده و نمایش محصولات بسته بندی شده به کار می رود.

ماشین آلات بسته بندی سبزیجات

در صورتی که سبزیجات آماده را علاوه بر تحویل فوری به صورت از پیش آماده و فریز شده هم به فروش می رسانید، حتما باید از ماشین آلات بسته بندی و سلفون کشی استفاده کنید.

نیروی کار مناسب برای مغازه سبزی خردکنی

برای پیشبرد سریع کارها به تعدادی نیروی کار خانم نیاز است. به طور معمول سلیقه خانم ها در اجرای این کسب و کار بهتر بوده و توصیه می شود که نیروی کار خانم استخدام کنید. تمامی پرسنل باید در هنگام کار از دستکش و روپوش سفید کاملا تمیز استفاده نمایند.

نحوه تهیه سبزی برای مغازه سبزی خردکنی

هرگز برای تهیه سبزی تازه به تره بار و مغازه های سبزی فروشی مراجعه نکنید، زیرا مدت زمان زیادی از برداشت آن ها گذشته و همچنین قیمت بسیار بالاتری دارند. برای سوددهی بیشتر و تهیه سبزیجات تازه تر، بهتر است با یک مزرعه سبزی قرارداد ببندید و روزانه میزان مشخصی سبزی را از آن ها خریداری کنید. برای شروع، تهیه میزان ۵۰ کیلو سبزی در روز کافی است که به مرور می توانید آن را افزایش دهید. در نظر داشته باشید که سبزی قورمه و سبزی پلویی خرد شده بیشترین میزان فروش را دارند.
تجهیزات صنعتی مغازه سبزی خردکنی

نکات تکمیلی

یکی از مزیت های کسب و کار سبزیجات آماده این است که می توانید با رستوران ها، هایپر مارکت ها، و دیگر ارگان های مرتبط قرارداد ببندید و سبزیجات مورد نیاز آن ها را تامین کنید. کسب و کار فراوری سبزیجات آماده جزء ۱۰ کسب و کار برتر، با سرمایه اندک می باشد و سرعت سود دهی آن بسیار بالا است.

برای توسعه این کسب و کار می توانید علاوه بر سبزی، محصولات جانبی دیگری مثل انواع موادغذایی ارگانیک از جمله انواع رب گوجه فرنگی، انواع ترشی، انواع مربا و دیگر محصولات خانگی تهیه کرد و به فروش رساند.

با افزایش رشد و توسعه کارتان می توانید اقدام به خرید تجهیزات و ماشین آلات دیگری مثل دستگاه آب گوجه گیریِ صنعتی، دستگاه اسلایسرِ سیب زمینی و آبلیموگیری نمایید.

سوالات متداول
مغازه سبزی خردکنی بعد از چه مدت به سود دهی می رسد؟

فروشگاه سبزی خردکنی، ۳ تا ۴ ماه پس از راه اندازی به سوددهی می رسد.

آیا می توان تجهیزات سبزی خردکنی را به صورت قسطی خرید؟

متاسفانه در حال حاضر امکان فروش محصولات به صورت اقساط فراهم نمی باشد.

سایر تجهیزات مورد نیاز راه اندازی سبزی خردکنی را از کجا بخرم؟

تمامی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز جهت راه اندازی یک سبزی مارکت را می توانید از شرکت سبزیران خریداری کنید.